Verslag Houten 1 – OG 1

Sfeerimpressie van deze spannende wedstrijd

Op maandagavond 27 mei speelde het team Ons Genoegen 1 de laatste wedstrijd van het seizoen 2023/2024. De spanning zat er goed in, want alleen bij winst met 0-4 zou ons team nog kampioen worden. De marsorder luidde dan ook: geen remises! Omdat alle partijen bijna 3 uur duurden, bleef de uitslag tot het laatst ongewis. Maar laten we de afloop nog niet direct verklappen.

Wim van der Mark trad aan op bord 1. Het kan verkeren, want verloor hij de eerste partij van dit seizoen van een tegenstander die tijdens de partij in slaap was gevallen. Tegen Houten (spoiler alert!) verloor hij ook de laatste partij, nadat hij zijn sterke blokkade paard vrijwillig en volstrekt onnodig afruilde tegen een eenzaam en verlaten soortgenoot. Zoals de ouden ons in hun geschriften geduldig plachten uiteen te zetten moet je dat echter niet doen als je wilt winnen.
Maar gedane zaken nemen geen keer, de zwartspeler werd groter en groter en maakte het zaakje met vaste hand keurig af.

Hans Kodde maakte met zwart onwetend kennis met de Weense opening. Nu is Wenen een prachtige historische stad maar als je de opening niet kent sta je zo na 8 zetten een pion achter en heb je een dubbelpion op c. Oeps: dat werd zwoegen, verdedigen, op foutjes loeren en zo meer. Gelukkig lukte dit en maakte de tegenstander een knoeperd van een blunder in de laatste minuten van de wedstrijd. Beetje gelukkig maar toch: punt voor Ons Genoegen.

Op bord 3 hadden we Ruben van der Wilt bereid gevonden om op deze heroïsche avond een potje mee te spelen.  Hij speelde met wit. In een Franse verdediging ontstond na 6…c4 een gesloten centrum, waarbij wit speelruimte had aan de koningsvleugel en zwart aan de damezijde. Dit resulteerde in een positioneel steekspel. Wit’s bedoeling was om, na het openbreken van de f-lijn, de zwakke pion op f7 aan te kunnen vallen. Nadat zwart besloot lang te rokeren, sloeg de twijfel over dit plan toe en kwam Ruben in tijdnood. Aangezien na 17 zetten nog geen stuk de 64 velden had verlaten, leek het wel tijd voor actie en werd de f-lijn toch opengebroken. Zwart reageerde door zijn troepenmacht naar de koningsvleugel te brengen. Inmiddels waren beiden gestopt met noteren en in snelschaaktempo verplaatste Ruben het spel naar de damevleugel. Daar eindigde de partij in een anticlimax doordat zwart de dame weggaf voor een toren en enkele zetten later de handdoek in de ring gooide. Een mooie positionele partij met – zoals zo vaak – een tactisch einde.

Zie hieronder de stelling na zet 8. Pbd2. Zwart speelde hier 8…Pa5. Stel dat zwart bijvoorbeeld 8…Tc8 had gespeeld, hoe had wit dan direct problemen voor zwart kunnen veroorzaken?

Op bord 4 had Bab Wilders last van de stalorders om op winst te moeten spelen. Omdat we met 0-4 moesten winnen speelde hij met zwart met veel risico, pionoffers voor ontwikkeling en agressief spel. De tegenstander verdedigde bekwaam. Aan het eind kon Bab met een sterke loper remise maken maar hij bleef proberen een pion tot dame te maken. Toen dat mislukte restte niets anders dan opgeven.

Eindconclusie: 2-2. Mooie uitslag en uiteindelijk is Ons Genoegen 2e geworden in Klasse 1, na Vecht en Ommelanden 1. We kijken terug op een mooi schaakseizoen!

Bad Behavior has blocked 100 access attempts in the last 7 days.

Ons Genoegen