Verslag Ons Genoegen 1- Vecht en Ommelanden 1

Een narrow escape!!

Op donderdag 15 februari speelde Ons Genoegen 1 tegen het eerste viertal van Vecht en Ommelanden uit Loenen aan de Vecht. Het werd een narrow escape waarbij de Amersfoorters uiteindelijk de overwinning  in de wacht sleepten.

Joost Marcus speelde een enerverende partij aan bord 1. Hij deed zijn uiterste best om gaatjes in de verdediging van de tegenstander te vinden maar het lukte niet. Remise.

Wim van de Mark, aan bord 2, speelde met wit een spannend potje: een ouderwetse Tarrasch waarbij zijn tegenstander een pionnetje op b7 liet instaan. Ten onrechte, zo bleek uiteindelijk, maar slaan op b7 … dan moet er toch iets beters inzitten, denk je dan. De stelling was ‘geladen’, zwart bleef na dameruil nog steeds wat gedrukt te staan en dacht toen maar liefst een kwartier na over mijn remiseaanbod. Zoals hij later zei, om dat aanbod te doorgronden …

Hans Kodde, aan bord 3, had een geduchte tegenstander. Die miste echter, zo constateerden we later, minstens 2 kansen op winst. En ja, als je ze laat liggen blijf je met lege handen achter. Nou ja, bijna dan: remise.

Toen was het dus 1½-1½ , maar sleepte Bab Wilders aan bord 4 de overwinning binnen. Best onverwachts nog want door openingsblunders was hij snel een aantal pionnen kwijt en verzeilde hij in een verloren stelling. Een pluspuntje: ongelijke lopers. En gewoon doen of het offers zijn. En de tegenstander dacht waarschijnlijk na 70 zetten: waarom geeft hij nog niet op? Wel, voor het team. Hij lette niet meer op zijn kwetsbare achterste rij en ook niet op de dreiging op h8. Toen hij dacht op de volgende zet te promoveren werd hij op h8 mat gezet door Babs dame die gedekt werd door die mooie loper. En zo toch nog, ondanks de tijdnood, matchwinner!

Bad Behavior has blocked 2129 access attempts in the last 7 days.

Ons Genoegen