Verslag Muiderberg 1 – Ons Genoegen 1

Wim van der Mark verzandde op bord 2 in een curieuze pot: als je op voorhand weet dat je met zwart gaat spelen, ga je er onbezorgd vanuit dat de ander dan met wit speelt. Dus bereid je je voor op zetjes als 1. e4 of 1. d4 en eventueel 1. b4 of 1. Pc3. Heel veel gekker gaat het toch niet worden, denk je dan.Maar in Muiderberg wel hoor! Daar begon Wim’s tegenstander met de beginzetjes d3, Pd2, Pf3; met als gevolg dat ze eigenlijk allebei binnen de kortste keren met zwart aan het spelen waren. Nogal dubieus, want – zo beschouwd – in strijd met de geest van het spel en wellicht de bedoeling van de wetgever. Frank was zelf druk bezig, zodat Wim hem onmogelijk met deze zaak kon belasten. Maar het instructieve was wel dat van het voorafgaande in het middenspel niets meer te merken was. Alsof de misdaad nooit had plaatsgevonden.Zwart won daarna in een beter staand eindspel door een foute inschatting van wit.

Hans Kodde, aan bord 3, kwam in een licht voordelige stelling terecht waarbij zich de comfortabele situatie voordeed dat hij voortdurend positioneel voordeel had met veel bewegingsruimte en mogelijkheden om het de tegenstander steeds iets moeilijker te maken. Toen dat resulteerde in pionnen en een fiks tijdsvoordeel viel het pleit in zijn voordeel uit.

Invaller Frank van Halem had thuis de Franse verdediging voorbereid. Een verdediging die hij graag speelt. Tot en met de 12e zet ging alles voortreffelijk en stond hij, ook volgens mijn computer, beter. Daarna ging het mis. Frank miste op de 13e zet een voor de hand liggende zet die pionwinst moest opleveren. Daarna speelde hij zwakke zetten en op de 16e zet ging het helemaal mis. Hij heeft nog gesparteld tot en met zet 32. Kortom, een onbegrijpelijke serie zetten. Frank speelde, zoals hij zelf memoreerde, met de Franse slag.

Maar eind goed, al goed. Met een overwinning van 2½-1½ togen we weer huiswaarts. Toen ook nog bleek dat de ELO ratings met ingang van 1 maart in ons voordeel zijn aangepast kon de stemming helemaal niet meer stuk!

Bad Behavior has blocked 2129 access attempts in the last 7 days.

Ons Genoegen