Moira Domtoren – OG

De tweede wedstrijd tegen Moira Domtoren vond bij ons plaats.

Wim: Weet wat je doet als je met zwart de dame op de tweede zet centraal in stelling brengt. Natuurlijk doe je dat om je tegenstander in een goede stemming te brengen. Een beetje harmonie aan het bord is zo gek nog niet. Oké, op het bord gelden andere wetten, de witte zetten spreken eigenlijk vanzelf terwijl je met zwart bij iedere zet neurotisch op je tellen moet passen en je dame in de gaten houden. Maar voor ons geldt niet dat wij verliezen vanwege de opening, wij doen dat zelf, als regel in iedere fase van het spel. En toen het dan zover kwam dat ik -in hinderlijke tijdnood- eindelijk het middenspel haalde, kon het gebeuren dat wit te ver ging. Zo geschiedde.

Hans: Wederom een return wedstrijd tegen de club waar we onlangs nog tegen speelden. Dit keer hadden we het thuisvoordeel tegen Moira. En dat betaalt zich toch uit, zo bleek. Aan bord twee opende ik met d4 en ontstond een gelijk opgaande strijd waarbij de ‘Moiraan’ alle aanvallen van wit rustig en gedegen pareerde. Tot zwart een klein foutje maakte met een pionverlies en ongemakkelijke stelling voor zwart als gevolg. Dit maakte dat het punt naar Ons Genoegen ging.

Ernst speelde tegen mijn vorige tegenstander met zwart. Wat ik als speler aan het vierde bord met een schuin oog volgde. Het ging lange tijd gelijk op. Op het laatst ging het mis met Ernst. Helaas moest hij deze avond als enige tegen een nul aan kijken, terwijl de anderen van onze club met een overwinning naar huis gingen. Best heel erg zuur.

Gerrit speelde aan het vierde bord met wit. Van meet af aan kreeg ik erg veel ruimte. Mijn vrouwelijke tegenstander had snel een grote achterstand in tijd. Uit haar nonverbale houding maakte ik op dat zij het erg moeilijk had. Mijn paard drong via e5 haar stelling binnen. Op een gegeven moment kon ik met dat paard op c6 een kwaliteit winnen. Ik kreeg de half open c-lijn in handen en met de torens grote druk op haar stelling uitoefenen. Tot het laatst bleef het wel spannend omdat zij haar met haar dame een cruciale diagonaal in bezit had en ik consequent veiligheidsmaatregelen moest treffen om een doorbraak te voorkomen. Uiteindelijk kwam het tot dame ruil. En hield een sterke vrijpion over en zij de vlag streek.

In onze poule staan wij stevig bovenaan. Dat geeft ons een uitstekende uitgangspositie voor a.s. donderdag 12 mei als wij aantreden tegen ZZ Combi uit Zaltbommel en Zuilichem.

Bad Behavior has blocked 325 access attempts in the last 7 days.

Ons Genoegen