OG (zestal) – Wageningen 2

Op 16 september 2021 begon het zestal van Ons Genoegen aan de competitie in Klasse 2B in SOS-verband. De thuiswedstrijd tegen Wageningen 2 werd, na een enerverende strijd, met 4-2 gewonnen.

Een korte karakterisering van de gespeelde partijen:
Joost Marcus speelde aan bord 1 tegen de speler met de hoogste rating van de tegenstander. Toen de stelling nogal onoverzichtelijk werd wilde Joost het er niet op aan laten komen en bood remise aan. Dat werd geaccepteerd.
– Aan bord 2 kreeg Martinus Riemersma, na een rustige opening, een actief loperpaar ondersteund door open lijnen voor zijn torens. De gecombineerde dreigingen, mat of zwaar materiaalverlies, dwongen zijn tegenstander ondanks taaie verdediging tot capitulatie.
Jacques van den Berg, aan bord 3, kreeg op de vijfde zet zomaar een pion cadeau. Zijn tegenstander kreeg het steeds moeilijker, zodat hij op de 16e zet nog een pion verloor. De hierop volgende aanval van Jacques leverde hem vervolgens nog een kwaliteit op.  Hij speelde de partij op een solide manier uit en forceerde het einde met een (schijn)dameoffer.
Willem Grünbauer wist zijn tegenstander, aan bord 4, ook al snel na de opening een pion af te snoepen. Maar wat daarna gebeurde was verschrikkelijk! Na die pionwinst deed Willem een zodanig slechte zet dat hij opeens de mindere stelling kreeg en uiteindelijk een stuk verloor. Einde oefening!
– Voor Wim van der Mark was het inmiddels al 27 jaar geleden dat hij een externe partij speelde! Maar echt spannend werd het aan bord 5 niet. Wim kon met wit geen voordeel opbouwen in de openingsfase en na afruil van alle lichte stukken en bij een solide pionnenstructuur van beide partijen werd na de 22e zet remise overeengekomen.
– De wedstrijd eindigde met een ware thriller aan bord 6. Bab Wilders liet door een onoplettendheid een loper insluiten. Het bevrijden daarvan leidde tot een verloren toreneindspel. Zijn tegenstander behandelde dit echter verkeerd en toen keerden de kansen. Bab zag, bij een stand van 3-2 en met nog maar iets meer dan 1 minuut op de klok, een winnende afwikkeling. Hij voerde de eerste zet van die reeks uit, ging ontspannen achterover leunen, maar … vergat zijn klok in te drukken! Gelukkig ontdekte hij na 20 sec. zijn verzuim en drukte snel alsnog de klok in. Door de bonus van 10 sec. per zet kon hij zijn eigen overwinning veilig stellen, maar ook die van het hele team! 4-2 dus!

(Martinus Riemersma)