OG – Bennekom

Op 17 maart speelde het zestal van Ons Genoegen tegen Bennekom, de onbetwiste koploper in Klasse 2B van de SOS-competitie.
Het werd een afgetekende 4½-1½ nederlaag.

Een korte karakteristiek van de gespeelde partijen:
Joost Marcus ontmoette, aan bord 1, een oude bekende uit zijn rijke schaakhistorie. Beide opponenten toonden zoveel respect voor wederzijdse schaakcapaciteiten, dat al binnen een kwartier spelen tot deling van het punt werd besloten.
– Aan bord 2 koos Martinus Riemersma voor een wat te passieve opstelling in de opening, waardoor hij op de damevleugel onder zware druk kwam te staan. Juist toen hij zich van die druk min of meer had bevrijd, moest hij ondervinden dat zijn koning in het open veld toch wel erg op de tocht stond. De dreigingen werden teveel, dus gaf hij op.
Jacques van den Berg, bord 3, speelde de opening slecht. Al gauw verloor hij een kwaliteit. De talrijke dreigingen die nog overbleven noopten hem vervolgens tot capitulatie.
Wim van der Mark bracht (aan bord 4) met wit in de opening een bekend pionoffer, waardoor hij iets beter kwam te staan. Sneller dan verwacht moest Wim kiezen tussen de pion terugwinnen met dameruil en een iets beter eindspel of verder gaan jagen op de koning van zijn tegenstander. Hij koos voor het eerste, met al gauw remise tot gevolg.
– De tegenstander van Bab Wilders, aan bord 5, had een duidelijk plan. Dat in tegenstelling tot Bab, die na twee grote positionele fouten gewoonweg onder de voet werd gelopen.
Gerrit Sepers wist, aan bord 6 met wit, zijn tegenstander al snel in de verdediging te dringen. Deze probeerde daarop met trucjes een pion te verorberen, zonder met een planmatige tegenaanval te komen. Na een grote afruil in het centrum werd na ruim 20 zetten tot remise besloten.

Bad Behavior has blocked 325 access attempts in the last 7 days.

Ons Genoegen