Moira Domtoren – OG

Op vrijdagavond 25 februari 2022 speelden wij onze uitwedstrijd tegen Moira Domtoren in het Rode Kruisgebouw aan de Koningsweg te Utrecht. Wij werden zeer gastvrij onthaald. Bij binnenkomst belandden wij in een ware bijenkorf. Vele jeugdige spelers. Maar toen meerdere volwassen schakers aan de slag gingen waren dat toch merendeels de oudere schakers.

Op bord één speelde Wim met wit. Ooit was Wim lid van Moira Domtoren. Beide spelers hebben voor en na hun partij veel uitgewisseld. Zo te zien ging ’t gelijk op en hun partij mondde uit in een duidelijke remise.

Met zwart speelde Hans op bord twee. Ze liepen gelijk op maar zijn tegenstander was net iets nauwkeuriger en geconcentreerder dan hijzelf, vertelde Hans,  waardoor hij tegen het eindspel een pion verloor. Deze kleine achterstand was net het “tipping point” om de partij te verliezen. Hij had namelijk qua stelling te weinig compensatie om het tij richting ‘Ons Genoegen’ te kunnen keren.

Ernst speelde, met zwart tegen een hele aardige dame uit onze leeftijdscategorie, die hem  flink tegenstand bood. Ernst liet zich ontvallen: “Voor een vrouw speelde zij heel goed”. Ernst corrigeerde zichzelf ogenblikkelijk! Het was zeker zijn bedoeling niet haar te kwetsen. Daar kennen we hem veel te  goed voor! Maar Ernst deed haar denken aan Hein Donner, die het bestond om tijdens een lezing te beweren dat vrouwen niet kunnen schaken. Onmiddellijk stond een dame in de zaal op en zei: “En negers zeker ook niet, meneer Donner?”. Waarop Donner repliceerde:  “Nee mevrouw, negerinnen niet”. Het was Donner’s natuurlijk foute maar wel gevatte antwoord. Misschien kenden jullie deze uitspraak van hem wel.

Terug naar de partij. Het ging aardig gelijk op totdat zijn tegenstandster in een vork liep zodat hij een paard aan zijn pion kon prikken. Wit had een niet onaardige aanval op zijn Koningsvleugel maar door afruilen te forceren kon hij de angel uit die aanval trekken. Zij bood  remise aan en hoewel hij remises verafschuwt, vond hij haar, ondanks haar nogal afleidende gekreun en gesteun, zo aardig dat hij er bijna in had toegestemd. Gelukkig was hij wijzer en won met mat.

Gerrit speelde met wit tegen iemand die hij zeven jaar geleden ook al een keer aan het bord had getroffen. Met zijn 1.Pf3 kon hij wel ruimte creëren omdat wij in het orthodoxe niet aangenomen damegambiet terechtkwamen, schiep met zwart een hechte verdediging waar Gerrit niet doorheen kwam. Ze sloten af met een remise.

Ernst heeft de eer van de club gered  waardoor we met 2 – 2 de zaal konden verlaten.

Bad Behavior has blocked 325 access attempts in the last 7 days.

Ons Genoegen