Gearchiveerd: Hoogland 3 – OG

This content has been archived. It may no longer be relevant

Op 4 april speelde het zestal van Ons Genoegen uit tegen Hoogland 3. Het werd een spannende wedstrijd, die uiteindelijk in een nipte overwinning voor de thuisclub eindigde, 3½-2½ dus.

Een korte karakteristiek van de gespeelde partijen:
– De tegenstander van Martinus Riemersma, aan bord 1, bracht op de 14e zet een dubieus pionoffer om een koningsaanval op te zetten. Martinus kwam duidelijk in het voordeel, maar wist toch niet beslissend toe te slaan. De stelling werd nogal explosief, met wisselende kansen. Op de 47e zet miste Martinus een opgelegde mogelijkheid om minstens een stuk te winnen. Er resulteerde een ingewikkeld toreneindspel dat, ondanks wederzijdse listen, in remise eindigde.
– De partij van Jacques van den Berg (bord 2) was nogal gecompliceerd met kansen voor beide partijen. Na allerlei verwikkelingen ontstond er een paardeindspel. Hoewel Jacques materiaalvoordeel had was, door de nijpende tijdnood waarin hij verkeerde, de uitslag nog allerminst zeker. Jacques slaagde er echter in om de paarden te ruilen, waarna hij met strakke en geroutineerde hand het resterend pionneneindspel tot winst voerde!
– Aan bord 3 kreeg Wim van der Mark, met wit, te maken met een tegenstander die een welhaast universele verdediging speelde. Een opstelling voor zwart die in vrijwel elke opening toepasbaar is en daardoor het voordeel heeft dat je weinig bedenktijd nodig hebt en nauwelijks hoeft te kijken naar wat je tegenstander doet! Na een voordelige stukkenruil kreeg Wim een wellicht kansrijke stelling. Maar omdat hij wel veel tijd had verbruikt, hield hij het verder voor gezien. Remise dus.
Frank van Halem (bord 4) verraste met zwart zijn tegenstander met een heel speciale opstelling in de opening. Maar wit wist er genoeg vanaf om er zonder kleerscheuren uit te komen en bood op de 21e zet remise aan. Na enig overleg met de teamleider werd dit door Frank aanvaard.
Ernst Schroth, aan bord 5 met wit, kreeg na de opening te maken met een lastige zwarte loper op f5 die heel hinderlijk de witte stelling in loerde en niet op een fatsoenlijke manier weg te krijgen was. Maar toen zwart lang rocheerde zag Ernst duidelijke aanvalskansen. Hij pakte het echter te gehaast aan, o.a. door een voorbarig pionoffer. Op de inmiddels open liggende damevleugel liepen de witte stukken elkaar in de weg, nog steeds gehinderd door die vervelende loper, en Ernst verloor nog een paar pionnen. Verlies van de partij was daarna niet meer te voorkomen.
Hans Kodde speelde aan bord 6, met zwart. Aanvankelijk liep de partij gelijk op, hoewel wit toch wel wat overwicht op de damevleugel had. Op een bepaald moment kreeg zwart echter de kans om een stevige aanval op de koningsvleugel op te zetten. Hij miste echter de beslissende zet, waardoor zijn positie toch te zwak werd en verlies van de partij niet meer te voorkomen was. Hans achterlatend met de verdrietige terugblik  ‘Had ik toen maar …’.

Bad Behavior has blocked 270 access attempts in the last 7 days.

Ons Genoegen