Hoevelaken SG – OG (zestal)

Op 8 oktober 2021 moest het zestal van Ons Genoegen aantreden voor de uitwedstrijd tegen het Hoevelakens Schaakgenootschap. Het werd een 4-2 nederlaag.

Een korte karakterisering van de gespeelde partijen:
Joost Marcus is ook lid van de Hoevelakense club en trof dus, aan bord 1, een hem goed bekende tegenstander. Hij was niet helemaal tevreden met zijn stelling en gaf daarom snel remise in een toch wel ietwat gunstiger stand.
– Aan bord 2 greep Martinus Riemersma, met zwart, al snel na de opening het initiatief met een pionwinst als resultaat. In de resulterende scherpe stelling probeerden beide spelers hun tegenstander het moeras in te trekken. Alle dreigingen werden echter tijdig gepareerd, zij het dat zwart onderweg nog een tweede pion wist buit te maken. Toen daarna ook nog een wit paard sneuvelde, was het pleit beslecht.
Jacques van den Berg kreeg, aan bord 3, de Siciliaanse Draak te bestrijden. Lekker scherp spel, dat past wel bij Jacques! Hij kwam iets beter te staan en kreeg een kansrijke aanval. Maar in tijdnood bracht hij een incorrect stukoffer en verloor vervolgens kansloos.
– Aan bord 4 bracht Willem Grünbauer het Russisch op het bord. Hij kreeg meer ruimte op de damevleugel, maar dat kwam niet goed uit de verf. Willem begon toen aan een te vroege en enigszins dubieuze koningsaanval, die zijn tegenstander nauwkeurig wist te pareren. Daarna stortte de stelling van Willem snel in.
Wim van der Mark speelde, aan bord 5, een korte maar spannende partij. In een Nimzo-Indiër kwam het in de opening niet tot de verwachte ruil van loper tegen paard op c3. Van beide kanten werd vanaf het begin met de nodige omzichtigheid gespeeld, waardoor een middenspel ontstond met veel stukken op het bord en wederzijdse lastig in te schatten kansen. Vandaar remise in een stelling met heel licht voordeel voor wit, volgens de computer.
Hans Kodde had het, als invaller aan het laatste bord, niet gemakkelijk. Hij werd zwaar onder druk gezet en verloor daarbij twee pionnen. Zijn tegenstander had daarna weinig moeite die te verzilveren.

(Martinus Riemersma)